- 22
- lut
- 2018
Seria "Classic" Voigtlander'a to obiektywy tworzone w oparciu o istniejące rozwiązania optyczne, często nie nowe i nie idealne, jednak z jakiegoś powodu interesujące.
![Ceneo.pl](http://image.ceneostatic.pl/data/custom_images/4917/custom_image.png)
Voigtlander Nokton Classic 35/1.4 MC znany jest ze swojej nie najlepszej ostrości, zwłaszcza na przysłonach poniżej 2.8. W zamian jednak dostajemy bardzo jasny obiektyw o niewielkich wymiarach i wadze około 200g! Dla porównania - np. manualny Samyang 35/1.4 UMC, w którym producent nie żałował tworzyw sztucznych (Nokton jest zbudowany z metalu i szkła) waży około 660g, czyli ponad trzykrotnie więcej! Oczywiście nie jest to wszystko bez znaczenia dla właściwości optycznych (bardziej zaawansowany Samyang jest znacznie lepszy optycznie). Są jednak sytuacje, kiedy super-ostrość nie jest kluczowa, a rozmiar/waga sprzętu tak.
Jak wyglądają w praktyce zdjęcia z Nokton'a można zobaczyć poniżej.
![#1, Voigtlander Nokton Classic 35/1.4 MC](1341/1.jpg)
![f=5.6, crop 100%, po lewej środek, po prawej brzeg kadru](1341/2.jpg)
![#2, Voigtlander Nokton Classic 35/1.4 MC](1341/3.jpg)
![f=5.6, crop 100%, po lewej środek, po prawej brzeg kadru](1341/4.jpg)
![#3, Voigtlander Nokton Classic 35/1.4 MC](1341/5.jpg)
![f=11, crop 100%, po lewej środek, po prawej brzeg kadru](1341/6.jpg)
![#4, Voigtlander Nokton Classic 35/1.4 MC](1341/7.jpg)
![f=1,4, crop 100%, po lewej środek, po prawej bokeh](1341/8.jpg)
W oczy rzuca się słaba ostrość na brzegu kadru (niepełnoklatkowej matrycy) dla przysłon niższych niż f=11. Dla obiektywu szerokokątnego można to uznać za poważną wadę - nie zawsze warunki oświetleniowe pozwalają na fotografowanie z przysłoną f=11 krajobrazu czy architektury. Na otwartej przysłonie Nokton daje obraz o nie najlepszej ostrości (w całym kadrze), ale za to bardzo plastyczny. Duża jasność pozwala na eksperymenty z głębią ostrości.